Полезно
-
Критерии за избор на имот
Кои са най-важните критерии при избор на имот? Местоположението или цената, изложението или типа строителство, съседите или етажа. В настоящата статия ще се опитаме да обърнем по-подробно внимание на всички критерии, които трябва задължително да вземете предвид при избора на имот.
- Местоположение
Както отдавна е казано най-важни за един имот са три неща - мястото, мястото и пак мястото. И действително местоположението е от огромно значение. От една страна централните локации обикновено държат високи цени и риска при покупка там е нисък. От друга страна обаче обикновено жилищата в Центъра са по шумни и паркирането е много трудно. Конкретният квартал също е много важен - добре ли е развита инфраструктурата в района, какви са тенденциите в развитието на района, има ли в близост големи инфраструктурни проекти. Ако купуваме имот с цел инвестиция е най-добре да търсим район, който все още е подценен, но се развива бързо и очакванията за него са добри. За конкретното търсене е много важен профила на самия купувач. Ако например се касае за млади хора, които ползват ежедневно автомобил, по-отдалечените райони с по-слабо развит градски транспорт са вариант, докато ако става въпрос за семейство с деца, които ходят ежедневно на училище, определено бързия и лесен достъп до градски транспорт е много важен. Възрастните хора, които вървят повече пеша и не използват автомобили предпочитат централните райони с бърз достъп.
- Тип строителство
В България са разпространени основно три вида строителство - тухла, ЕПК и панел. Определено най-предпочитания и разбира се скъп тип строителство е тухлата. Това са сгради, чиято конструкция се състои основно от бетонни колони и греди, а всички преградни и външни стени са тухлени. Разговорно тухлените сгради се делят на нова тухла и стара тухла. С наименованието „нова тухла“ най-често се визират жилищата след 2004г., след навлизането на новите стандарти в строителството, когато става задължително поставянето на външна изолация и др. Важно е да знаете, че при новата тухла трябва да обърнете внимание на посочената квадратура. Много често се обявява само общата квадратура, в която са включени и общите части и така човек остава с впечатление, че жилището е много по-голямо отколкото всъщност е. Какво е важно да знаете за квадратурата на едно жилище - нова тухла. В нотариалният акт се посочва застроената площ на имота, която включва както стаите, така и вътрешните и външните стени и балконите. Тоест ако премерите светлата площ на жилището тя определено ще бъде по-малко от застроената площ. „Общите части“ представляват идеална част от общите части на сградата, каквито са стълбищните площадки, общите коридори, входа и др. Тези общи части са разпределени в съотношение към всяко едно жилище в сградата. Тоест „общите части“ са извън жилището. При старата тухла най-често се посочва само застроената площ без общите части. Това е важно за калкулирането на цената на квадратен метър. Например, когато се калкулира цената на квадратен метър в ново строителство цената се дели на общата квадратура (застроена площ и общи части), а при старата тухла цената се дели само на застроената площ. Така се оказва, че реално старата тухла е много по-евтина от новото строителство. Освен това много често в застроената площ на апартаментите стара тухла в застроената площ не са включени балконите. Поради тези причини ако си купите жилище 80 кв.м. стара тухла, и жилище 110 кв.м. ново строителство, ще видите, че чистите площи на двата апартамента са приблизително еднакви.
Новите тухли обаче имат предимството всички инсталации на сградата да са нови и в добро състояние, докато при старите сгради може да се очакват ремонти на общите части и инсталациите.
Сградите с конструкция ЕПК са обикновено високи жилищни блокове. При тях също част от стените са тухлени, но в същото време останалите стени са бетонни (шайби). Тези жилища обикновено са с големи стаи. Тук също цената на квадратен метър се смята върху застроената площ на жилището. При тези сгради е важно да се види дали се поддържат добре общите части, тъй като в тези сгради живеят доста хора.
Панелните апартаменти се състоят от готови детайли (панели) свързани един с друг. Важно е, че за тези сгради банките обикновено отпускат по-нисък процент на кредитиране. Причината е, че срока за експлоатация е по-кратък. Сградите от този тип се строят сравнително бързо и евтино и поради тази причина има много такива блокове големите градове. Цените на панелните жилища обикновено са по-ниски от тези на тухленото строителство.
- Изложение
Изложението също е един от важните критерии при избор на имот. Южните и източните жилища определено са най-слънчеви и топли. Западните жилища също за сравнително топли. От друга страна северните апартаменти обикновено са най-студени през зимата, но пък са прохладни през лятото. Обикновено жилищата имат повече от едно изложение. Понякога не е важна само посоката на света, а и накъде се разкрива гледката. Например ако купувате жилище в София, най-добрата гледка е към Витоша, а в Бургас - към морето.
- Етаж
Друг критерии е етажа. Разпространено е мнението, че най-предпочитани са средните етажи - трети, четвърти. Това обаче не важи за всички купувачи. Ако за Вас гледката е най-важна ще изберете възможно по-висок етаж. Възрастните хора обаче предпочитат ниските етажи и дори партера, за да се избегне качване на стълби ако не работи асансьора. На първия етаж се случват повече кражби, докато на последния има риск от проблем с покрива на сградата. Много често купувачите не искат първи или последен етаж.
- Разпределение
Вътрешното разпределение на едно жилище също е важен критерии. Ако например държите на отделна кухня, едва ли ще си намерите подходящо жилище ново строителство, защото в тези жилища кухнята е в дневната. Някои клиенти имат и други изисквания към разпределението като например да има баня към всяка спалня, да има отделно дрешник, двете спални да са по-далече една от друга и др.
- Отопление
Типа отопление също може да повлияе върху избора на жилище. Например може да не разглеждате варианти, при които единствения вариант за отопление е на ток или пък да не желаете газифицирани сгради и др.
- Състояние на имот
Дали да купите ремонтирано жилище или да платите по-ниска цена и да закупи апартамент за ремонт, който впоследствие да ремонтирате. При вторият вариант можете да спестите пари, но пък губите време. От друга страна ако междувременно живеете под наем е по-добре да закупите готово жилище. Ако обаче Вашите изисквания за довършителни работи и обзавеждане са конкретни е най-добре да закупите недовършено жилище, което впоследствие да завършите по-ваш вкус.
- Цена
Цената разбира се е водещ критерии. Обикновено според цената, която сте склонни да платите търсите имот. Например ако разполагате с определен бюджет можете да закупите или двустаен апартамент ново строителство или тристайно панелно жилище. Най-често цената е причината да направите компромис с някой от другите критерии. За този критерии трябва най-често да търсите съвета на вашия брокер.
- Местоположение
-
Препоръки при покупка на имот
Покупката на имот е едно от най-важните и отговорни решения, които вземаме. Независимо дали купуваме своя дом или правим инвестиция решението е трудно и място за грешки няма.
В такъв момент е важно да имате до себе си професионален съветник, който да Ви води през процеса на покупката. Това правим ние.
На първо място трябва да изберете най-подходящия за Вашите нужди имот. За това е необходимо да имате точна и ясна визия за Вашите изискания - дали искате висок етаж с красива гледка или партерно жилище със собствен двор, дали желаете ново строителство или се доверявате на стабилните и доказали се във времето имоти, дали предпочитате да сте до главен булевард с удобен градски транспорт или по-скоро на тихо и спокойно място. Критериите на които следва да отговаря жилището са много и често впоследствие се оказва, че точно такъв имот няма или цената му е твърде висока. За това трябва да степенуваме критериите по важност. Кое е най-важно за нас – местоположението, гледката, изложението, съседите и др. С кое сме склонни да направим компромис и къде не бихме отстъпили. Тук нашият съветник трябва да ни помогне, като посочи предимствата и недостатъците на всеки един огледан обект. Професионалното мнение, подплатено със съответното обяснение и аргументите от изключително значение. Така Вашият брокер ще Ви обърне внимание на редица детайли, които може да пренебрегнете, а са наистина важни. Трябва да отделите достатъчно време за огледите, да не бързате и да питате за всичко, което Ви се стори важно. За повече информация относно критериите за избор на жилище прегледайте статията – Критерии за избор на имот.
След като одобрите даден имот и вземете решение за закупуването му предстои договаряне на цената. На този етап от покупката на жилище вашият брокер ще ви посъветва доколко исканата от продавачите цена е пазарна, дали жилището е подценено или надценено, както и какви са тенденциите на пазара в момента и по-конкретно за търсенето и предлагането в конкретния район, от колко време се предлага имота, имало ли е други предложения за цена и какво е постигнато досега. Тогава вече, след като разполагате с достатъчно информация, можете да формирате Вашето предложение. Имайте предвид, че едно прекалено ниско предложение може да има много негативен ефект върху една евентуална сделка.
След като цената е договорена предстои подписването на предварителен договор за покупко-продажба на имота. С този договор се слага рамка на сделката. Категорично се определя цената, сроковете и други условия по сделката. При подписването на този договор обикновено се заплаща капаро в размер на 10% от продажната цена на имота. Затова е изключително важно да преди подписването на такъв договор и заплащане на капаро да сте взели твърдо решение, че желаете да закупите дадения имот. Преди подписването на предварителен договор за покупко-продажба брокера прави съответните проверки за тежести. Имайте предвид, че тези проверки се правят отново преди подписването на окончателния договор пред нотариус. Това е така, защото с подписването на предварителен договор не се прехвърля собственост, а само се слагат рамки на сделката. Собствеността се прехвърля с подписването на окончателния договор. Повече за проверките за тежести и рисковете при сключването на сделка можете да прочетете в статията – Проверки за тежести и рисковете при една сделка с недвижим имот.
Предварителният договор за покупко-продажба не е задължителен етап от една сделка. Би могло директно да се премине към нотариално прехвърляне на собствеността върху имота. За нотариалното прехвърляне обаче са необходимо редица документи (виж статията – Необходими документи за нотариално прехвърляне на имот), повечето от които имат определен срок на актуалност и след този срок трябва продавача да се сдобие с нови. Такива са например данъчната оценка, кадастралната схема, кадастралната скица и др. Поради тази причина обикновено продавачите се снабдяват с тези документи след като има купувач за конкретния имот, който е заявил твърдото си решение за закупуване на имота. А това решение се заявява с подписване на предварителен договор за покупко-продажба и оставяне на капаро. Когато желаете да ползвате ипотечен кредит за закупуване на конкретен имот и смятате да ипотекирате този имот, подписването на предварителен договор е задължително. Това е един от необходимите документи, без които не можете да получите одобрение от банката, а и така показвате на банката самоучастието си в сделката (вижте статията – Особености при покупка с ипотечен кредит).
След като продавачът се сдобие с всички необходими документи се пристъпва към подписване на окончателен договор пред нотариус. Важно е да се знае, че принципно нотариуса се избира от купувача. Определено купувачът носи повече риск в една сделка и по тази причина има право да избере нотариус, на който се доверява. Обикновено в един и същи ден се сключва окончателния договор и се превежда остатъка от продажната цена на имота. След прехвърлянето на собствеността върху имота остава да се предаде и владението върху него. Актът на предаване на владението е отделен от този на прехвърляне на собствеността. В случай, че владението се предава след прехвърлянето на собствеността е важно в нотариалния акт да се посочи точно в какъв срок следва да се предаде владението.
Важно е да знаете, че Вие не получавате новия нотариален акт в деня на сключването му. Нотариусът има задължение да придвижи нотариалния акт до Служба по вписванията на съответния град за вписването му в имотния регистър. След като нотариалният акт се върне на нотариуса подписан и подпечатан от Служба по вписванията, нотариусът го предава на купувача.
Важно е също да знаете, че в двумесечен срок от датата на сключване на нотариалния акт следва да декларирате имота си в съответното подразделение ПАМДТ към общината, в която се намира имота.
-
Препоръки при продажба на имот
Когато вземете решение за продажба на личен недвижим имот е много важно да изберете доверен съветник, който да Ви води през процеса на продажба и да Ви дава ценни съвети относно пазарните цени, пазарните тенденции, дължимите такси, евентуалните рискове при сделка и др. Реално трябва да изградите стратегия на продажбата, която впоследствие да спазвате. Тук разбира се трябва да се отчете и факта доколко бързате с продажбата.
Как се определя пазарната цена на имота? Важно е вашият съветник да Ви даде за пример подобни жилища в същия район, за да се ориентирате каква цена се опитват да постигнат продавачите. Още по-важно е обаче брокера да ви ориентира в това какви сделки са се случили напоследък в района и на какви цени. Това е най-точния показател за цените на даден пазар. След като знаете приблизителната пазарна цена на имота следва да формирате първоначалната цена, на която имота да се обяви за продажба. Вероятно ще се наложи при преговори да отстъпите малко от тази цена. Не е разумно да се обявява прекалено висока (много над пазарна) цена, защото това по-скоро би отблъснало всички купувачи.
Важно е след като имота се пусне в реклама да имате постоянна връзка с Вашия брокер. Той трябва да Ви информира за интереса към обявата, за броя на проведените огледи, за направените запитвания от клиенти, за тенденциите на пазара. Имайте предвид, че пазара обикновено е цикличен. Той много силно се влияе от конкретния период на годината. Има силни и слаби периоди. При формирането на стратегията за продажба трябва това да се вземе предвид. Тоест няма смисъл да се обявява малк по-висока цена, ако периода е слаб и обратното, може малко да се завиши цената ако периода е благоприятен.
Също така трябва да знаете, че не е хубаво имота да се застои прекалено дълго на пазара. Така купувачите за този тип имот научават за него и престават да имат интерес. Както се казва не следят „вечните продажби“. Имотът се застоява най-често, когато обявената цена е доста над пазарната.
Брокерът трябва да следи пазара и да ви дава съвети за корекция на цената. Ако се окаже, че доста време няма интерес към офертата е добре цената малко да се намали, за да се намали и да се проследи дали това ще доведе до засилен интерес.
Много е важно да знаете, че обявата, която брокера Ви ще подготви за продажбата на Вашия имот е изключително важна. Трябва да дадете възможност на брокера да направи достатъчен брой снимки на имота, в подходящо време през деня (например ако жилището е източно, преди обяд и т.н.), да направи клип на имота, жилището да е почистено и в приветлив вид. Никой не би се обадил за оферта, на която снимките показват разхвърляно жилище. Снимките са първото, което клиента вижда и е важно те да привлекат вниманието му. Най-добре е в продавания имот да не се живее. Това разбира се не винаги е възможно, но определено помага за продажбата. Също така е важно да може бързо и лесно да се урежда оглед.
Най-добре е в началото да се доверите на един или най-много два посредника. Причината за това е, че когато клиента влезе в даден портал за имоти и види, че Вашия имот се предлага от много посредници ще предположи, че от доста време е на пазара и не може да се намери клиент за имота. Това би довело до предлагане на доста по-ниска цена и незаинтересованост от купувачите. Важно е когато избирате посредник да се убедите, че той може професионално и коректно да предложи вашия имот.
Относно необходимите документи за нотариалното прехвърляне на имота, моля вижте статията Необходими документи при нотариално прехвърляне на имот.
-
Особености при покупка с ипотечен кредит
Когато купуваме имот и ползваме потечен кредит, реално в сделката има още един участник – банката. Това означава, че трябва да се предвидят достатъчни срокове преди подписване на нотариалния акт, в които продавача и купувача да се снабдят с всички изискани от банката документи и да ги предоставят на нейните юристи за разглеждане.
Процеса на покупка с ипотечен кредит започва с предварително одобрение на клиента, което става по доходи след представяне на документи за доходите за някакъв период от време (най-често шест месеца). На този етап банката посочва максималната сума, която бихте могли да изтеглите като кредит. След това се прави оценка на избрания от Вас имот от оценител на банката (или външна фирма, с която банката има споразумение). Банките обикновено отпускат някакъв процент от оценката на имота (например 80% за тухлено жилище или 70% за панелно). Важно да знаете, че банката не се интересува каква е продажната цена на имота. За нея е важна оценката на нейния оценител. Например Вие може да сте се договорили на цена 110 000 евро, но оценителя на банката дава оценка 100 000 евро, жилището е тухлено и банката Ви отпуска 80 000 евро. Ако разгледаме същия пример по доходи Вие може да сте одобрени за 100 000 евро, но тъй като 80% от оценката е 80 000 евро, това е максимума, който банката ще Ви отпусне. Тоест изключително важно е преди да се предприемат каквито и да било действия да се направи оценка на имота и банката да потвърди каква сума може да отпусне за конкретния имот. Ако оценката е ниска и средствата не достигат Вие може да изберете да ипотекирате допълнително друг Ваш имот.
След това се подписва предварителен договор за покупко-продажба на имота и се дава капаро (обикновено 10% от стойността на имота). Предварителният договор е задължителен при покупка с банков кредит. Това е един от необходимите документи за одобряване на кредита. Реално банката иска да види Вашето самоучастие в сделката. Тоест не може да разчитате на пълно кредитиране от банката. Трябва да имате определено самоучастие. В предварителния договор се дава определен срок за подготвяне на документи за нотариален акт. Банката изисква всички документи, които изисква нотариуса, като иска и допълнителни документи – например удостоверение за тежести, както върху имота, така и върху парцела, в който е построен имота и др. След като банката се снабди с всички необходими документи се преминава към подписване на договора за кредит. Следва подписване на нотариалния акт пред нотариус и учредяване на ипотеката. Това става в един и същи ден. Банката не отпуска кредита в деня на подписване на нотариалния акт. Тя чака акта да бъде вписан в Агецния по вписванията и да се издаде ново удостоверение за тежести, от което да е видно, че към датата на прехвърляне на собствеността продавача е собственик и върху имота няма тежести. За гаранция на продавача банката издава писмо за ангажимент, което представя при сключването на нотариалния акт, с което декларира намерението си да преведе сумата на кредита след настъпване на събитията по предходното изречение.
-
Необходими документи за нотариално прехвърляне на имот
За прехвърлянето на собствеността върху даден имот е необходимо договора за покупко-продажба да се сключи в нотариална форма. Нотариусът е опитен юрист, който безпристрастно разяснява на страните последствията, които произтичат от подписването на нотариалния акт. Освен това нотариусът следва да се убеди от предоставените му документи, кой е конкретния собственик на имота и има ли пречки за прехвърлянето на собствеността. За тази цел нормативно е определен набор от документи, бе които не може да се осъществи дадена сделка. Най-важният от тях е документа за собственост на имота (това най-често е нотариален акт). Друг важен документ е данъчната оценка на имота, която се издава от поделението ПАМДТ към конкретната община, в която попада имота. Важно е да знаете, че данъчните оценки се издават за определен период от време, за които са платени данъците на имота. Това може да бъде или до средата или до края на календарната година.
В райони в които има влязъл в сила кадастър задължително се прилага кадастрална схема на имота, от Агенция по геодезия, картография и кадастър, а ако към него има прилежаща идеална част от поземления имот, в който е изграден и кадастрална скица на имота (за парцели винаги се изисква този документ). За райони, в които няма влязла в сила кадастрална карта вместо кадастрална скица се представя скица издадена от общината, в която се намира имота.
При сделка с недвижим имот също се заверяват и декларации за семейно положение и за липса на данъчни задължения пред нотариуса.
Нотариусът с оглед на конкретната сделка би могъл да изиска и допълнителни документи като удостоверение за административен адрес на имота, Удостоверение за идентичност на имена на лице, Удостоверение за семейно положение на собственика, Удостоверение за наследници, Пълномощно и др. Важно е да знаете, че декларациите за семейно положение и липса на данъчни задължения не могат да бъдат подписани от пълномощник, а от собственика или купувач. Така, че ако заверявате пълномощно на Ваш близък да продаде Ваш имот (защото например заминавате в чужбина) трябва освен пълномощното да заверите и декларации. Важно е да знаете, че пълномощното може да е безсрочно, но декларациите важат само до края на текущата година.
-
Проверки за тежести и рисковете при една сделка с недвижим имот
Какви проверки трябва задължително да се направят при покупка на имот? Кога се правят съответните проверки и за какъв период? Каква сигурност можем да имаме, че върху конкретен имот няма тежести? В настоящата статия ще се опитаме да отговорим на тези и други въпроси свързани с тежестите върху имоти. Но първо нека да конкретизираме кои са на-често срещаните тежести върху недвижим имот.- Ипотека
Ипотеката е тежест върху недвижим имот, която дава възможност на кредитора при евентуална продажба на имота да получи вземанията си с предимство пред евентуални други кредитори (освен държавата). Има два основни вида ипотеки – законна и договорна. Законната ипотека се учредява с молба за учредяване на законна ипотека от кредитора и се ползва когато кредита, който кредитополучателя взема отива само по едно направление – покупка на недвижимия имот. Когато обаче кредита ще послужи за освен покупката на имот и за още някаква цел (например ремонт или довършителни работи), тоест кредита се отпуска по повече от едно основание, се учредява договорна ипотека, която се оформя под формата на нотариален акт за учредяване на договорна ипотека. Важно е да знаете, че учредяването на законна ипотека струва по-евтино от учредяването на договорна ипотека.
- Възбрана
Възбраната върху недвижим имот се налага най-често от кредитор на собственика, който претендира определена сума. Възбрана може да се наложи поради всякакви задължения на собственика на имота (кредити, дължими суми по договори, неплатени данъци и др.).
- Искова молба
Когато има спор относно собствеността на даден имот (или по друга причина) и се води съдебно дело с цел изясняването и се вписва искова молба.
- Запазено право на ползване
Когато при прехвърляне на недвижим имот прехвърлителя си запази право на ползване върху имота (тоест запазва си правото да използва имота въпреки, че вече не е негова собственост) това се вписва в нотариалния акт. Важно е да знаете, че не е задължително това обстоятелство да бъде вписано отделно в Агенция по вписванията, тъй като е посочено в нотариалния акт.
- Вписан договор за наем
При сключване на договор за наем страните могат да се споразумеят договора да бъде вписан в Агенция по вписванията. В този случай, дори наемодателя да прехвърли имота на трето лице, договора за наем не се прекратява и наемателя може да продължи да ползва имота до изтичането на договора за наем.
Тъй като всички тежести подлежат на вписване в Агенция по вписванията, съответните проверки за наличие на тежести се правят чрез регистъра на Агенция по вписванията. Какви са проверките за тежести, които можем да направим? На първо място това е компютърната справка. Тя може да бъде направена както на място в Агенция по вписванията, така и онлайн от потребител, който е оторизиран и има право на такава проверка. Компютърна справка може да се направи или по партида на собственика на имота или по партида на самия имот. Когато се прави справка по партида на собственика на имота се вижда какви сделки е реализирал конкретния човек за определен период от време. В другия случай, когато проверката се прави по имот се вижда какво се е случвало с имота за определен срок от време – продажби, ипотеки, възбрани, вдигане на тежести и др. Имайте предвид, че компютърната справка няма подпис и печат на оторизирано лице от Агенция по вписванията.
Вторият вариант за справка е Удостоверение за тежести. Удостоверението за тежести се прави по партида на имот за определен период от време и отразява какво се е случило с имота за този период. Кога е била прехвърляна собствеността, на кой, има ли тежести, вдигнати ли са тези тежести, тоест прилича на компютърната справка направена по имот. Важна разлика е, че на удостоверението за тежести се подписва и подпечатва от съдия по вписванията.
Каква е практиката?
Обикновено при подписването на предварителен договор се прави компютърна справка. Така или иначе към този момент собственост не се прехвърля, така че ако продавачът е недобросъвестен той би могъл след този момент също да учреди някаква тежест. При сключването на нотариалния акт се взема удостоверение за тежести. Това вече е официален подписан и подпечатан документ, от който е видно дали има тежести върху имота.
Има ли рискове?
Основният риск се крие в това, че подписания нотариален акт не се вписва в Агенция по вписванията същия ден. Тоест вие подписвате днес новия нотариален акт пред нотариус и той до края на деня го изпраща в Агенция по вписванията за вписване. Самото вписване обаче може да се забави. Например в София, обикновено се бави 4-5 дни (в зависимост от натовареността на Агенция по вписванията). Това реално означава, че дори предния ден продавача е учредил някаква тежест или е продал имота на някой друг, това няма как да се види в удостоверение за тежести или компютърна справка. Тоест дори да извадим удостоверение за тежести в деня на сключване на нотариалния акт, то е актуално към дата отпреди няколко дни. Този проблем може да бъде решен ако продажната цена стои известно време при нотариуса. Идеята е в деня на сключване на окончателния договор купувача да преведе на нотариуса продажната цена, а той от своя страна да я освободи към продавача след като новия нотариален акт се впише в Агенция по вписванията и след като се извади ново удостоверение за тежести, от което да е видно, към датата на извършване на сделката продавача все още е бил собственик и че върху имота няма тежести. За всички тези действия се подписва тристранен договор между продавача, купувача и нотариуса. Този вариант на разплащане разбира се генерира допълнителни разходи за ползването на сметката на нотариуса.
Важно е да посочим, че наличието на тежест върху недвижим имот не пречи на прехвърлянето му. Например има много имоти с ипотеки, които се продават всеки ден. В случай, че върху имота има ипотека е нужно в сделката да участва и кредитора (най-често банка). Кредитора издава писмо, от което да е видно какви са всички задължения на продавача към датата на сключване на окончателния договор и че поема ангажимент ако тези задължения бъдат погасени, да заличи ипотеката. Така част от продажната цена, която представлява задълженията към кредитора се превежда директно по сметка на кредитора, за да послужи за погасяване на задълженията на продавача, а останалата част от сумата се превежда директно на продавача.
- Ипотека